גיזום עצים? עדיף שלא תעשו זאת לבד

0
820
גיזום עצים? עדיף שלא תעשו זאת לבד
קרדיט FREEPIK

לכאורה, גיזום עצים הוא פעולה מאוד פשוטה. אם יש לכם עץ בחצר הבית, ביציאה לרחוב, בבית העסק או ליד מקום העבודה, כל מה שצריך לעשות הוא לטפס על סולם ולהוריד כמה ענפים. ואולם, חשוב להבין כי גיזום של עצים הוא לא פעולה שמבצעים סתם כך. לגיזום יש כמה מטרות שהולכות מעבר לנושא האסתטיקה ובעיקר מכוונות לבריאותו של העץ, להטבה של הפרי, למניעת מחלות ולקידום התפתחותו וצמיחתו התקינה. לכך מצטרפת כמובן סוגיית הבטיחות, ולכן אם אין לכם ידע מקצועי וכלים הולמים, עדיף שלא לעשות זאת לבד.

קודם כל – בטיחות

יכול להיות שאתם חושבים לקנות מסור חשמלי או בנזין, וכנראה שיש לכם סולם מספיק גבוה. יחד עם זאת, לפני שאתם עולים עליו יש להתייחס לשתי סוגיות הקשורות לבטיחות. ראשית, ייתכן שהמטרה של גיזום העץ היא להסיר ענפים חולים, יבשים או כאלו שצמחו בצורה בעייתית, העלולים להישבר בעת הקרובה עקב חולשה, סערה וכדומה. אכן, נפילת ענפים בהחלט עלולה לסכן רכבים החונים באזור, רכוש ואף עוברים ושבים. יחד עם זאת, צריך ידע מקצועי בשביל להבין איזה ענף באמת מהווה סכנה, ואיזה ענף אין סיבה אמיתית להוריד. 

נקודה שנייה שחובה לשים לב אליה היא בטיחות בפעולת הגיזום עצמה. למרבה הצער, כבר היו מקרים רבים שבהם אנשים טיפסו לגבהים מרשימים של צמרות בשביל להוריד ענף או שניים, ופעולת הגבורה הסתיימה בנפילה כואבת. למעשה, גיזום עצים מעל לגובה מסוים מחייב שימוש במנוף המאפשר הרמה בטוחה, וכמובן ידע נחוץ לתפעול הציוד בדרך בטוחה – בדגש על מסורים למיניהם. 

גיזום לא מקצועי פוגע בעץ

גיזום עצים אינו מיועד רק לצרכי בטיחות סביבתית או אסתטיקה. הוא בראש ובראשונה אמור לשרת את העץ עצמו תוך הקטנת עומסי ענפים כבדי מדי, אפשור צמיחה בכיוון הרצוי, אפשור חדירת אור על חלקי העץ הפנימיים, אפשור התפצלויות, קטיעת ענפים חולים וכן הלאה. יחד עם זאת, צריך לדעת בדיוק באילו נקודות לגזום את הענף, שכן ניסור במקום שאינו מיטבי עלול לגרום לעץ טראומה שתדרוש ממנו השקעת אנרגיה מרובה לריפוי. לפיכך, העץ יסבול וצמיחתו הטובה תיפגם. כל זאת עוד לפני שדיברנו על ההבדלים בעונת הגיזום הנכונה בכל סוג של עץ. למשל, יש הבדל בין גיזום של איקליפטוס, של עץ זית, עץ דקל, עצי הדר וכדומה, הן מבחינת העונה והן מבחינת הענפים שכדאי להסיר או להשאיר. לכן, למי שאין ידע מספיק בנושא כדאי להזמין גורם מקצועי שיבצע את העבודה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here