שיטות אריגה של שטיחים

0
3516
שיטות אריגה של שטיחים

שטיחים עשויים מבד או מיריעות אשר מרופדים או ארוגים בנול. שטיחים מיועדים בדרך כלל לצורך פרישה על הרצפה או תלייה על הקיר. הסברה הרווחת היא כי מקור השטיחים המורכבים מקשרים בעבודות יד הוא במונגוליה או בטורקסטן, שם הם נוצרו לראשונה בשנים שבין האלף הרביעי לפני הספירה לאלף השני לפני הספירה. אריגת שטיחים הגיעה לספרד במאה העשירית לספירה. אל אירופה הגיעו שטיחים טורקיים בעקבות מסעות הצלב, והם שומשו לרוב לצורך תלייה על קירות או לצורך כיסוי שולחנות. שטיחים ביתיים מנקים על פי רוב עם שואב אבק או באמצעות שיטה מעט פחות מודרנית של חביטה בשטיחים בכדי להוציא את האבק שהצטבר בהם. ישנן כמה וכמה שיטות המשמשות לאריגת שטיחים.

נפרט על שיטות אריגה נודעות:

אריגת שטיחים באמצעות נול

נול הוא מכונה המשמשת לאריגה. מדובר במכונה או במכשיר ידני המשמש לייצור בד בשיטת שתי וערב, אשר בו מתוחים חוטי השתי על מנת להקל בשזירת חוטי הערב. האריגה נעשית על ידי שזירה של חוטים רחביים (חוטי הערב) בחוטים הארכיים (חוטי השתי). הנול מרים ומוריד לחלופין את חוטי השתי על מנת לאפשר שזירה של חוטי הערב. מרכיב מהותי בנול הוא הבוכייר – הסירה – אשר מוביל את חוטי הערב בין שורות חוטי השתי. ישנן עדויות לקיומם של נולים פרימיטיביים אשר היו בשימוש בתקופה הנאוליתית שייצרו סוג מסויים של שטיחים לאותה תקופה.

אריגת שתי וערב

אריגת שתי וערב היא שיטה בה נשזרים חוטי אריג אופקיים בין חוטי אנכיים ובכך מביאים לכדי יריעת בד צפופה. היה נהוג לשזור את האריג באמצעות מכשיר הנול, על מנת שחוטי השתי ייתלו על קורת הנול ויימתחו בעוצמה מטה. אז היו שוזרים את חוטי הערב מעל ומתחת חוטי השתי בצורה אופקית. בעקבות אופן השזירה הצפוף, המושג "שתי וערב" הפך למושג שגור בתור דימוי בתחומים שונים כגון שירה, פרוזה, משפט, ועוד תחומים רבים אחרים.

שיטת אריגת גובלן

גובלן הוא שטיח קיר אשר נארג בשיטת האריגה שתי וערב אך עם תוספת ייחודית: הוא נארג בדוגמאות צבעוניות. שיטת אריגת הגובלן קרויה על שמו של ז'אן גובלן, אומן מפורסם מהמאה השש עשרה. גובלן פיתח טכניקה ייחודית לאריגת שטיחי קיר בעלי מרקם צבעוני. צאצאי גובלן המשיכו את דרכו וייצרו שטיחים מרהיבים ומפוארים ובכך הפכו את השם "גובלן" לייצוג מובהק של יופי ואיכות. עם חלוף השנים אומנים נחשבים רבים עיצבו דוגמאות אשר נארגו בגובלנים. כיום גובלן נודע כריקמה של תך הצלב על בד רשת בדוגמאות רבות ושונות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here