תבנה לי בית מעץ

0
2818
תבנה לי בית מעץ

בית הוא הרבה יותר מקירות, גג, רצפה, רהיטים ותכנון חללים וחדרים. הוא חלום, הוא השאיפה למקום פרטי ומוגן, הוא סמל. זהו מושג גדול ורחב הרבה יותר מהמבנה הממשי הניצב לנגד עינינו. לכן בבניית וילות פרטיות רבות מושקעת מחשבה עמוקה כדי ליצוק לתוך התכנון ביטוי אישי, חום, אהבה וחיות. אולי בשל כך יותר ויותר אנשים בישראל מאמצים בשנים האחרונות טרנד שהינו כבר סטנדרט רב שנים באירופה ובארצות הברית – בתי עץ.

בישראל, משום מה, בתי עץ פחות נפוצים. כולנו מחפשים ותרים אחריהם בבחירת צימר לחופשה, נהנים מיופיים הייחודי של בתי עץ בביקור בארצות ניכר, אך כאן במולדת אלו הינם מחזה פחות שכיח, וחבל שכך.

ייתכן שהדבר נובע מקיפאון מחשבתי – על אף כי בתי עץ הם בחירה נכונה מבחינה אקולוגית, בוודאי ובוודאי מסיבות אסתטיות, ואפילו מהטעם של השלמת בנייה מהירה יותר ביחס למבני לבנים. אך כנראה שהישראלי הממוצע התרגל יותר מדי לחשוב על מבנה איתן וחזק ככזה העשוי לבנים בהכרח. אין לנו את המסורת הארוכה של בנייה בעץ כדי להבין ולראות מול עינינו כיצד בתי עץ מספקים בדיוק את אותה עמידות ארוכת שנים, איתנות והגנה של בנייה בלבנים, כפי שאפשר לראות בכל רחבי אמריקה. למעשה, השימוש בעץ אינו פשרה מבחינה פרקטית כלל וכלל – ניתן לעשות ממנו כל כך הרבה ומבלי לוותר על דבר.

בתי עץ – גם בלבן

עוד קיפאון מחשבתי מוכר בישראל בכל הנוגע לבנייה הוא ההעדפה הברורה לצבע הסיד הלבן המיושם על קירות לבנים. ייתכן שישנם רבים החוששים מהמראה של בתי עץ, במחשבה שאלו יציגו חזית ופנים אחידים ותובעניים של צבע ודוגמת עץ כהים מדי על פני השקט והניטראליות שמספק הצבע הלבן. אולם אין זה חייב להיות כך כלל וכלל.

העץ משמש כמובן כחומר הגלם המרכזי והדומיננטי בבנייתם של בתי עץ, אך צורת הגימור נתונה לשינוי על פי גחמותיו וטעמו של מזמין העבודה. אפשר לטייח ולסייד את הקירות בדיוק כפי שעושים במבנה לבנים סטנדרטי, או אף לשלב חיפויי אבן מסוגים שונים. מעניין יותר לשלב בין כמה צורות גימור בבניית בתי עץ – ללכת על מראה העץ באזורים מסוימים (הן בפנים הבית והן בחלקיו החיצוניים), ובאחרים לשלב חיפויי אבן או צביעה בלבן. כך טקסטורת העצים פחות דומיננטית בזכות הריכוך של החלקים הלבנים, אבל השילוב יוצר עניין במשחקי הטקסטורה והגוונים – כמו גם מספק אווירה חמימה ומיוחדת יותר.

בבית אנחנו רוצים חום, ביטוי אישי, אהבה וחיות. הבחירה בחומר טבעי ופחות נפוץ לבנייה בישראל כעץ מספקת לנו את כל אלו בצורה היפה והטובה ביותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here